تحرک و تغذیه مناسب، کلید دستیابی به تناسب اندام

تحرک و تغذیه مناسب، کلید دستیابی به تناسب اندام,
توصیه می‌شود که جهت کاهش وزن و ایجاد اندام متناسب، فرد با ورزش متناسب، چربی بدن خود را کاهش بدهد (حدود نیم ساعت ورزش کند چون در تمرینات و ورزش‌های بیشتر از نیم ساعت، مراکز اشتها هم تحریک می‌شوند) و در عین حال با رعایت رژیم غذایی و محدود کردن کالری دچار افزایش بیش از حد توده عضلانی و افزایش وزن نشود و از طرفی به علت افزایش تحرک و مصرف کالری فرد باید بتواند از مقادیر متناسب موادغذایی استفاده نماید و در محرومیت از موادغذایی مورد علاقه خود قرار نداشته باشد.
● ما وقت نداریم روزی ۳۰تا ۴۰ دقیقه به طور متداوم ورزش کنیم راه حل چیست؟
اگر فردی هستید که فرصت ۳۰-۴۰ دقیقه‌ای در روز ندارید که به طور پیوسته به ورزش بپردازید این مساله را انگیزه‌ای برای ورزش نکردن قرار ندهید. شما می‌توانید مثلا در سه نوبت (هر بار )۱۰ - ۱۵ ورزش کوتاه مدت انجام بدهید. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که این ورزش‌های کوتاه مدت ولی چند نوبته در طول روز معادل همان یک نوبت ۳۰-۶۰ دقیقه در کاهش وزن و حفظ تناسب اندام و حفظ ذخیره قلبی عروقی موثر هستند. پس از این به بعد، در محل کار خود، پس از حدود ۳-۲ ساعت کار اداری، حدود ۱۰-۱۵ دقیقه به قدم زدن سریع، نرمش سبک و... بپردازید و روزی سه بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه مثبت آن را احساس کنید.
● آیا بهتر نیست به جای استفاده از رژیم‌های غذایی و یا ورزش و نرمش به سونا برویم و در هر جلسه ۲kg وزن کم کنیم؟
باید توجه کرد کسانی که در هوای گرم و یا در سونا ورزش می‌کنند ممکن است حدود۲ کیلو گرم وزن را در یک جلسه ورزش از دست بدهند و بسیار خوشحال بشوند که این قدر سریع، راه صد ساله را طی کرده‌اند. ولی باید توجه داشته باشیم که قسمت اعظم این کاهش وزن، به علت از دست دادن آب بدن است و چربی زیادی سوزانیده نشده است. پس بعد از چند جلسه که محتوی آب بدن کم شد، دیگر آن کاهش ۲kg وزن در هر جلسه اتفاق نخواهد افتاد، از طرفی با خوردن مجدد مایعات (ناشی از تشنگی)، باز هم به همان وزن قبلی بازخواهیم گشت. به علاوه به علت کاهش سریع مایعات بدن، میزان مایع بین بافتی به سرعت کاهش می‌یابد و بدن فرصت تطابق با این شرایط جدید را ندارد و این امر در ایجاد چین و چروک‌های پوستی نقش به سزایی دارد.
● سوال بسیاری از خانم‌های جوان این است که وقتی وزن کم می‌کنیم صورت ما سریع لاغر می‌شود و زیر چشم‌ها فرو رفته و تیره رنگ می‌شود. راه حل چیست؟
به همه کسانی که در حال کاهش وزن هستند، خصوصا خانم‌هایی که به مسائل زیبایی، اهمیت زیادی می‌دهند، توصیه اکید می‌شود که حین کاهش وزن، حتما روزانه به مقدار مناسب آب بنوشند ۷ - ۸( لیوان در روز) به این ترتیب می‌توان مایع زیربافتی بدن را افزایش داد. از طرفی به کسانی که در حال کاهش وزن می‌باشند توصیه می‌شود که حتی میزان خواب خود را در شبانه‌روز تا ۸-۷ ساعت برسانند و در صورت امکان حداقل ۰/۵ ساعت هنگام بعد از ظهر در حالت خوابیده استراحت کنند (ترجیحا بدون استفاده از بالش.) این کار باعث می‌شود تا مایع میان بافتی به ناحیه صورت و سر رسانیده شود و در نتیجه پوست ناحیه صورت و خصوصا ناحیه زیر چشم‌ها شاداب باقی بماند و از چروک‌‌شدگی و تیره رنگ شدن آنها جلوگیری شود.
بسیاری از پزشکان متخصص زیبایی، معتقدند که مصرف میزان کافی آب به علاوه خواب کافی در طول شبانه‌روز در حفظ طراوت پوست نقش بسیار مهمی دارد و از آن به عنوان کرم مرطوب‌کننده داخلی نام می‌برند زیرا اثری حتی بسیار بهتر از کرم‌های مرطوب کننده که بر سطح خارجی پوست مالیده می‌شود دارد.
● آیا می‌توان به طور موضعی در جایی از بدن لاغری ایجاد کرد؟
بسیاری از افراد اظهار می‌کنند که ما اضافه وزن نداریم و فقط شکم و یا فقط دور ران‌های ما بزرگ است. اولا این افراد باید یک بار دیگر خودشان را وزن کنند و طبق منحنی‌های استاندارد مجددا نگاه دقیقی به اندازه توده بدنی (بجز در قد/ وزن) خود بیاندازند.
زیرا اکثر این افراد اگرچه خود نمی‌دانند، اما مبتلا به اضافه وزن هستند و با کاهش این وزن، چربی این نواحی را هم از دست خواهند داد. البته تحقیقات نشان داده است که اگر کاهش وزن به طور متناسب (هم ورزش و هم رعایت رژیم غذایی) ایجاد شده باشد، مقدار مطلوبی چربی و معمولا از همان مناطقی که زائد است (شکم، دور باسن، دور بازو...) برداشته می‌شود ولی اگر کسی فقط رژیم غذایی بگیرد و فقر حرکتی داشته باشد ممکن است توده عضلانی وی از دست برود (مثلا دست‌ها و پاهای خیلی لاغر داشته باشد) ولی در عوض توده چربی بدنش تغییر زیادی نداشته باشد.
ولی به طور کلی اگر فردی به طور صحیح وزن کم کند حدود دو سوم از وزن کم شده وی از ناحیه شکم و باسن و ران‌ها کم خواهد شد و یک سوم بقیه از سایر نواحی بدن مثل دست‌ها، صورت، سینه... کم خواهد شد. پس اگر کسی حدود ۱۵ کیلوگرم وزن کم کند، حدود ۱۰ کیلو از این مقدار کم شده از ناحیه شکم، باسن و ران کم می‌شود و در کوچک شدن سایز این نواحی نقش به سزایی خواهد داشت. ضمنا انجام ورزش‌هایی مثل درازنشست، ورزش‌های کششی ناحیه لگن، کمر (با رعایت اصول صحیح) می‌تواند در فرم دادن به ناحیه شکم و لگن کمک کننده باشد.‌
‌ دکتر آتوسا کریمی
منبع : روزنامه سلامت


 
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه